FANDOM

AMCSmallMain

Logo firmy

American Motors Corporation (AMC) – amerykański koncern samochodowy, powstały w roku 1954 w wyniku fuzji przedsiębiorstw Nash-Kelvinator oraz Hudson Motor Car za cenę 198 milionów dolarów.

Przedsiębiorstwo American Motors Corporation zostało wykupione przez Chrysler Corporation 2 marca 1987 roku. Marka przestała istnieć, jednak niektóre modele były nadal produkowane pod marką Eagle.

Historia Edytuj

W 1897 roku Thomas Jeffery zbudował swój pierwszy prototyp. W roku 1900 nabył byłą fabrykę rowerów Sterlin w mieście Kenosha w stanie Wisconsin, by produkować samochody pod marką Rambler. W marcu 1902 roku rozpoczęła się produkcja pierwszych ramblerów. Był to drugi w USA masowo produkowany samochód (ponad 1,500 sztuk rocznie) - rok po przedsiębiorstwie Oldsmobile i rok przed Fordem.

Po śmierci założyciela w roku 1910, jego syn, Charles Jeffery, przejął kontrolę. Zmienił nazwę samochodu na Jeffery w roku 1914. W roku 1916 przedsiębiorstwo kupił Charles Williams Nash, tworząc spółkę Nash Motors.

W 1937 roku Nash połączyło się ze spółką Kelvinator w Nash-Kelvinator, a w roku 1954 nastąpiła fuzja z przedsiębiorstwem Hudson Motor Car Company, by stworzyć AMC. George Mason, ówczesny dyrektor generalny Nash, twierdził, że jedynym sposobem przetrwania na rynku dla niezależnych producentów jest połączenie sił i stworzenie jednej wielkiej korporacji, która mogłaby konkurować z General Motors, Fordem i korporacją Chryslera. Mason planował również przyłączenie przedsiębiorstw Studebaker oraz Packard.

Packard Motor Car Company przejęło przedsiębiorstwo Studebaker w roku 1954. Korporacja Studebaker-Packard kooperowała z przedsiębiorstwem American Motors przez około 2 lata, sprzedając silniki Packarda. W roku 1956 współpraca została zakończona w wyniku bankructwa koalicji Studebaker-Packard. George Mason zmarł w roku 1954, jego następcą został George Romney.

Od tego momentu AMC musiało radzić sobie samo. W latach 60. Studebaker-Packard przestał istnieć, większość powojennych producentów również upadła. Pozostała tylko Wielka Trójka i AMC. W 1983-4 ustanowiło, wraz z Beijing Automotive Industry Holding Corporation jedną z pierwszych, motoryzacyjnych spółek joint-venture w Chinach – Beijing Jeep.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki