FANDOM

Holden – australijska marka samochodów osobowych, dostawczych i terenowych, należąca do koncernu General Motors Corporation.

Historia Edytuj

W 1856 w Adelaide, w Australii Południowej, James Alexander Holden założył przedsiębiorstwo o nazwie J.A Holden & Co. Pierwsza styczność z motoryzacją nastąpiła w 1913, kiedy to przedsiębiorstwo podjęło produkcję bocznych wózków do motocykli. W 1914 roku ruszyła produkcja nadwozido samochodów, na zlecenie General Motors Australia. W 1918 spółka zmieniła firmę na Holden's Motor Body Builders (HMBB). Osiem lat później pojawiło się logo z lwem, zwane Lion-and-stone (z ang.: Lew i kamień). W 1931 HMBB i GM-A połączyły się tworząc General Motors-Holden. W 1948 pojawił się pierwszy australijski samochód, Holden (FX) 48-215. Występował on w wersjach Sedan i użytkowej Utility. Stąd wzięła się nazwa Ute, którą oznacza się głównie pick-upy tej marki. W 1957 pojawił się pierwszy Holden kombi, bazujący na serii FE. W 1969 powstał pierwszy australijski silnik V8. Modele Commodore, stają się jednymi z najlepiej sprzedających się aut w Australii. W 1987 roku powstaje przedsiębiorstwo HSV, czyliHolden Special Vehicles, zajmujące się tuningiem modeli Commodore, Ute oraz nowego Monaro. Ten ostatni, będący dwudrzwiowym coupé, zbudowanym w oparciu o model Commodore, był oferowany w Wielkiej Brytanii jako Vauxhall Monaro, oraz w USA od 2004 roku jako Pontiac GTO. Pod koniec lat 90. przewaga rynkowa Holdena nad jego głównym rywalem, australijskim Fordem wzrosła znacząco, co ułatwiło podjęcie decyzji o rozpoczęciu prac nad nowym modelem Commodore. Najnowszy model australijskiego przedsiębiorstwa, Holden Commodore (VE), ujrzał światło dzienne we wrześniu 2006 roku.

W grudniu 2013 szef Holdena, Mike Devereux ogłosił, że marka Holden funkcjonować będzie do 2017 roku, kiedy to zamknięte zostaną wszystkie fabryki australijskiej marki pieczętując tym samym przejście produkcji samochodów Holdena, a także całej marki składającej się również z importowanych modeli do historii. Powód, jaki jest podawany przez australijski oddział GM to spadająca sprzedaż i malejący udział w lokalnym rynku przez Holdena. Według najnowszych doniesień po likwidacji marki jego miejsce zajmie Chevrolet, przejmując tym samym większość obecnej gamy Holdena, która z wyjątkiem modeli serii Commodore i Calais składa się właśnie z modeli tej marki oferowanych pod innym znaczkiem.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki