FANDOM

Maserati – marka włoskich luksusowych samochodów sportowych i wyścigowych założona w 1914 roku w Bolonii. Od 1993 roku należy do koncernu Fiat Chrysler Automobiles.

Historia Edytuj

Na początku XX wieku Bracia Maserati - Alfieri, Bindo, Ettore i Ernesto pracowali przez wiele lat dla włoskiego producenta samochodów - Isotta Fraschini, a następnie poszli w ślady najstarszego z braci – Carlo, który pracował m.in. dla Fiata i Bianchi.

1 grudnia 1914 roku Alfieri Maserati wraz z braćmi Carlo, Bindo, Ettore oraz Ernesto założyli w Bolonii warsztat samochodowy. Początkowo budowano w nim wyścigowe samochody dla Diatto. Dwa tygodnie później, 14 grudnia założyli spółkę Società Anonima Officine Alfieri Maserati w Bolonii.

W 1926 roku Diatto przerwało budowę samochodów wyścigowych prowadząc do powstania marki Maserati. W tym samym roku Alfieri Maserati wygrał wyścig Targa Florio w zbudowanym przez siebie samochodzie Tipo 26. Maserati budowało samochody 4,6,8 i 16 cylindrowe (zbudowane z dwóch połączonych silników V8). 22 marca 1930 roku Włoch Baconin Borzacchini wygrał rozgrywany po raz pierwszy wyścig Grand Prix Tripolis na samochodzie Maserati (silnik 16-cylindrowy o pojemności 4 litrów).

3 marca 1932 roku w wieku 44 lat zmarł założyciel marki Alfieri Maserati. W 1937 roku spółka Maserati S.p.A. została sprzedana firmie Orsi, która w 1940 roku przeniosła siedzibę firmy do Modeny, gdzie pozostała do dziś. Orsi budowała samochody wyścigowe marki Maserati. Samochody te wciąż wygrywały wyścigi, pokonując takich rywali jak Auto Union czy Mercedes-Benz. W trakcie II wojny światowej, Maserati zaprzestało budowy samochodów i zajęło się wytwarzaniem zaopatrzenia dla włoskiej armii. Po wojnie przywrócono budowę wyścigowych aut. Gdy wygasł 10-letni kontrakt pomiędzy braćmi Maserati oraz firmą Orsi, bracia założyli nową firmę O.S.C.A..

Lata pięćdziesiąte to czas kiedy Maserati 250F, prowadzone przez legendę Formuły 1 - Juan Manuel Fangio, zwycięża w kolejnych wyścigach, m.in. w debiutanckim starcie podczas Grand Prix Argentyny, a w 1957 roku zdobywa po raz piąty tytuł Mistrza Świata. Wtedy to firma decyduje się opuścić scenę wyścigową, kontynuując jednak budowę silników dla zespołów Formuły 1.

Od 1957 roku Maserati skupiło się na budowie samochodów drogowych. Powstały takie modele jak 6-cylindrowe Maserati 3500 coupé 2+2 zaluminiowym nadwoziem, V8 Maserati 5000, Maserati Sebring, Maserati Mistral coupé oraz spider, czy Maserati Ghibli.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki