FANDOM

Mercury – marka samochodów, produkowanych przez koncern Ford Motor Company i sytuowanych pomiędzy popularnymi Fordami i luksusowymiLincolnami. Modele zawsze miały odpowiedniki wśród modeli Forda, dzieląc z nimi konstrukcję i silniki. Marka Mercury była obecna w Stanach Zjednoczonych, Portoryko, Meksyku (tam z krótką przerwą na lata 1999 – 2000), na Bliskim Wschodzie i Wyspach Dziewiczych Stanów Zjednoczonych. W 1999 roku w Kanadzie samochody Mercury zostały przemianowane na Fordy.

Historia Edytuj

W okresie międzywojennym Ford Motor Company produkował popularne modele pod własną marką, jak i luksusowe Lincolny. Brakowało w ofercie marki pośredniej, mogącej konkurować na rynku z takimi autami, jak Buick, Oldsmobile, Dodge czy DeSoto. Edsel Ford, syn założyciela firmyHenry'ego Forda, postanowił wprowadzić na rynek właśnie taką markę. W 1938 roku zaprezentowano nowego Mercury'ego, na następny rok modelowy. Był znacznie bardziej luksusowy niż Ford, posiadał zmodyfikowany silnik Ford V8, o większej pojemności i mocy. Po przerwie produkcyjnej, wynikającej z przestawienia produkcji na potrzeby wojenne w 1942 roku, w 1946 roku wznowiono produkcję przedwojennych samochodów Mercury, bazujących na wydłużonych samochodach Forda. Ich produkcją zajmował się nowo utworzony wspólny wydział Lincoln-Mercury koncernu Forda. W przeciwieństwie do późniejszej marki Edsel, Mercury okazał się sukcesem rynkowym. W 1946 roku modelowym wyprodukował 86 592 samochody, zajmując 10. miejsce na rynku amerykańskim (3,92%). Nową linię samochodów z 1949 roku modelowego oparto na modelach Lincolna, co spowodowało wzrost sprzedaży i zajęcie 6. miejsca na rynku USA (5,83%), z produkcją 301 307 samochodów, aczkolwiek w dalszych latach udział w rynku wahał się między 6. a 9. miejscem.

Kolejną dużą zmianę modeli przeprowadzono w 1952 roku, unifikując stylistykę ponownie z nowymi modelami Forda. W 1955 roku przeprowadzono następną dużą zmianę modeli. W tym roku także Mercury stał się osobnym wydziałem koncernu Ford, aczkolwiek w 1958 roku ponownie go połączono w wydział Mercury-Edsel-Lincoln. W 1957 roku wprowadzono nowy rząd modeli, tym razem niespokrewnionych z modelami Forda poza częścią mechaniczną. Od 1954 do 1958 roku Mercury był na 7. miejscu pod względem udziału w rynku. W 1958 roku Ford usiłował wprowadzić na rynkowe miejsce Mercurego nową markę Edsel i uczynić Mercurego nieco bardziej luksusowym, lecz wobec porażki Edsela, w 1960 roku Mercury powrócił na dotychczasowe miejsce. Do końca lat 60. Mercury zajmował między 6. a 8. miejscem na rynku USA.

Sprzedaż marki rosła w dalszych dekadach, aż w 1978 roku osiągnęła pułap 580 000 sztuk, a w 1993 – 480 000. Od tamtego roku sprzedaż spadała, do około 200 000 samochodów obecnie. Od 2000 roku sprzedaż aut spadła o 74%, w 2009 roku była już mniejsza niż 100 000 sztuk i stanowiła 1,9% światowej sprzedaży Forda, a w 2011 roku pojazdy tej marki przestały być produkowane.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki