FANDOM

MitsubishiSmallMain.png

Logo

Mitsubishi (jap. 三菱 Mitsubishi) - ogólna nazwa japońskiego konglomeratu występującego pod nazwą Mitsubishi Group; także marka licznych przedsiębiorstw tej grupy, luźno powiązanych ze sobą jako keiretsu. Spółka akcyjna notowana na Tokijskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Zakres działalności przedsiębiorstw składających się na grupę Mitsubishi jest bardzo szeroki. Pod marką Mitsubishi działa m.in. producent samochodów osobowych (Mitsubishi Motors), producent automatyki przemysłowej (Mitsubishi Electric), wytwórnia lotnicza (Mitsubishi Aircraft Corporation) i zakłady zbrojeniowe (Mitsubishi Heavy Industries), największe na świecie zakłady chemiczne (Mitsubishi Chemical), a także bank, przemysł telekomunikacyjny i przemysł farmaceutyczny (Mitsubishi Tanabe Pharma) oraz przemysł ciężki: huty, stocznie.

Konglomerat posiada udziały m.in. w firmie Nikon produkującej sprzęt fotograficzny oraz Verbatim produkującej dyskietki oraz płyty kompaktowe.

Geneza nazwy Edytuj

Nazwa „Mitsubishi” i obecny znak firmowy są tłumaczone jako „trzy diamenty”. Ich pochodzenie jest jednak inne i łączy kilka elementów.

Nazwa składa się z dwóch słów/znaków: „mitsu” znaczącego „trzy” oraz „hishi” (tu w postaci udźwięcznionej „bishi”) oznaczającego „orzech wodny” (polska nazwa: "kotewka orzech wodny"). Kształt liści tej rośliny był kojarzony w Japonii z kształtem rombu lub diamentu. Ponadto, znak firmy jest graficznym połączeniem dwóch herbów rodowych: twórcy firmy, Yatarō Iwasakiego – trzech nałożonych na siebie rombów oraz jego pierwszego pracodawcy, hanu Tosa – trzech liści dębu ułożonych w kształcie obecnego znaku firmy.

Historia Edytuj

Firma Mitsubishi została założona w 1870 roku przez Yatarō Iwasakiego jako przedsiębiorstwo transportowe zajmujące się żeglugą morską oraz dysponujące trzema parowcami. Początkowo Yatarō Iwasaki nazwał swą firmę „Tsukumo”, ale flagi na jego statkach przedstawiały znane dziś bardzo dobrze logo z trzema diamentami. Kompania ta była współwłasnością klanu Tosa rządzącego na wyspie Shikoku. Kiedy klan Tosa został obalony w lipcu 1871 roku, a na należących do niego ziemiach powstała prefektura Kochi, Yatarō Iwasaki stał się niezależnym przedsiębiorcą. Od 1874 roku firma zmieniła więc nazwę na „Mitsubishi” (jap. „trzy diamenty”) oraz przeniosła siedzibę do Tokio. Następnie sam właściciel stworzył znane dzisiaj na całym świecie logo, nakładając na siebie dwa obrazy – swój okrągły herb rodowy oraz trójlistny herb klanu Tosa, czyli swoich pierwszych pracodawców. Główna działalność firmy koncentrowała się na liniach żeglugowych do których w szybkim czasie dołączyły kopalnie węgla i miedzi, stocznia remontowa oraz usługi pocztowe. Mitsubishi stworzyło w tym czasie pierwsze regularne połączenie żeglugowe z Szanghajem. Stocznia remontowa w Jokohamie była jednocześnie początkiem międzynarodowej działalności Mitsubishi, bowiem powstała w oparciu o rodzaj joint-venture z firmą Szanghaj Boyd Company.

Z czasem firma Mitsubishi stała się dochodowym przedsięwzięciem i działała na wielu polach, od międzynarodowego handlu, aż po usługi bankowe,optyczne i projektowanie oraz budowę samolotów i produkcję części zamiennych do samochodów osobowych. W 1917 roku wyprodukowano pierwszy samochód osobowy firmy nazwany Model A, który wzorowany był na Fiacie Zero. Produkcja pojazdu zakończona została po wyprodukowaniu zaledwie 22 egzemplarzy. Rok później rozpoczęto produkcję pierwszego samochodu ciężarowego nazwanego T1, a następnie pierwszego autobusu Fuso B46. W 1919 roku firma wyprodukowała pierwszy samolot nazwany - Model-A. W 1921 roku zakończono produkcję Modelu A. W 1931 roku zaprojektowano pierwszy silnik wysokoprężny koncernu o mocy 70 KM (wcześniej produkowano silniki dla samolotów). W 1934 roku Mitsubishi zaprezentowało pierwowzór dzisiejszego modelu Pajero - model PX33 wyposażony w napęd na cztery koła i silnik wysokoprężny. Model nigdy nie trafił do produkcji seryjnej.

Okres drugiej wojny światowej to przede wszystkim produkcja samolotów (m.in. A6M Zero). Jednak po wojnie, koncern zostaje podzielony na ponad 100 małych firm (ich ponowna koncentracja ma miejsce dopiero w latach pięćdziesiątych), z których tylko niewielka część ma coś wspólnego z przemysłem motoryzacyjnym. W okresie powojennym Mitsubishi jak gdyby zapomniało o samochodach osobowych, skupiając się na pojazdach użytkowych. Powstają m.in. takie pojazdy jak XTM1 Mizushima, który jest trójkołowym pickupem, skuter C-10 Silver Pigeon, autobus MB46 wyposażony w napęd elektryczny. W latach 50-tych powstają kolejne istotne modele - autobus R1 z silnikiem umieszczonym z tyłu oraz ciężaroweT380 i T390 z odchylanymi do tyłu kabinami.

W latach 50 i 60. XX wieku firma Mitsubishi wykorzystując ekonomiczny boom na japońskim rynku przeżywała rozkwit motoryzacyjny. Do ponownego zajęcia się samochodami osobowymi japoński koncern Mitsubishi przekonał amerykański pojazd Henry J. który był montowany w jednym z przedsiębiorstw podzielonego koncernu Mitsubishi i spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem. Jednocześnie Mitsubishi nawiązało w 1951 roku współpracę z Willysem na produkcję Jeepów, stając się dwa lata później jedynym licencjonowanym producentem tego auta terenowego. W 1960 roku wprowadzono na rynek model 500. Samochód ten był pojazdem małym, starannie zaprojektowanym oraz dobrze spisującym się zarówno w mieście jak i na torze wyścigowym. Auto wyposażone było w półlitrowy silnik benzynowy o mocy 20 KM.

W 1970 roku dział Motor Vehicle Division firmy Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. rozpoczął osobną działalność pod szyldem Mitsubishi Motors Corporation (MMC). Spółka ta zajmuje się produkcją samochodów oraz części zamiennych. Tym samym rozpoczęła się ekspansja firmy. W 1973 roku na rynku pojawił się ambitny projekt o nazwie Lancer. Był to pierwszy model Mitsubishi sprzedawany w Europie (od 1975 roku), który zbudował reputację firmy Mitsubishi Motors w świecie sportów motorowych. Kryzys naftowy na rynku amerykańskim spowodował wzrost zainteresowania małymi i oszczędnymi samochodami osobowymi, dlatego Mitsubishi pojawiło się ze swoimi samochodami w Stanach Zjednoczonych początkowo pod marką Dodge, a od 1981 roku z własnym przedstawicielstwem.

W 1985 roku założono spółkę joint-venture z Chryslerem, dzięki czemu rozpoczęto produkcję Mitsubishi Eclipse w stanie Illinois. W 1991 roku Mitsubishi odkupiło udziały od amerykańskiego koncernu. Podobna strategia została obrana i w Europie. Tu Mitsubishi zawarło porozumienie z Volvoi w 1991 roku przejęła 33% udziałów w holenderskiej fabryce Volvo (m.in. produkcja modelu Carisma). W 1999 roku Mitsubishi przejmuje wszystkie udziały w fabryce od Volvo. Ekspansja na rynki światowe pojazdów ciężarowych Mitsubishi stała się możliwa dzięki współpracy z koncernem Daimler Chrysler.

W roku 2006 wprowadzono do produkcji powstały we współpracy z koncernem PSA Peugeot Citroën model Outlander.

Edytuj

NFSMWMitsubishiLancerEvolutionVIIIStock.jpg

Mitsubishi Lancer Evolution VIII w Need for Speed Most Wanted

NFSCMitsubishiLancerEvolution9Stock.png

Mitsubishi Lancer Evolution IX w Need for Speed Carbon

Więcej z Fandomu

Losowa wiki