Fandom

Need for Speed Wiki

Nissan

1092strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Nissan (jap. 日産自動車株式会社, Nissan Jidōsha Kabushiki-gaisha) – marka samochodów należąca do japońskiego koncernu Nissan Motor Co. Ltd.

Historia firmy Edytuj

Początki firmy sięgają roku 1911, kiedy to w Tokio Masujiro Hashimoto założył firmę automobilową Kwaishinsha. Zdobywszy doświadczenie w USA, konstruuje w Japonii pierwszy swój samochód osobowy o nazwie DAT. Ta nazwa to anagram pierwszych liter nazwisk ludzi wspierających ten projekt – Kenjiro Dena, Rokuro Aoyamy i Meitaro Takeuchiego. Słowo DATTO w języku japońskim znaczy "uciekający zając" i właśnie na maskach pierwszych modeli DAT-a i kilku późniejszych Datsunów widniała figurka biegnącego zająca. W roku 1919 w Osace powstała firma Jitsuyo Jidosha, która 7 lat później połączyła się z Kwaishinsha. W latach 30. pojawił się prototyp o nazwie Datson, którego nazwę później zmieniono na Datsun.

Po kolejnych zmianach 1 kwietnia 1934 roku nowe przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Nissan Motor Co. Ltd. Po wojnie firma wydostała się z kryzysu dzięki współpracy z brytyjskim Austinem i produkcji licencyjnych pojazdów. Wkrótce stała się drugim co do wielkości producentem samochodów w Japonii. W 1983 roku zaprzestano stosowania nazwy Datsun, a zaczęto używać Nissan, która do tej pory była zarezerwowana dla ciężarówek. W 1989 roku Nissan stworzył nową markę samochodów luksusowych o nazwie Infiniti, przeznaczoną na rynek amerykański. W 1999 roku 35% akcji Nissana kupiła francuska firma Renault. Za to po 3 latach czyli w 2002 roku Nissan kupił 15% akcji Renault. Obecnie firma Renault posiada 44,4% akcji Nissan Motor Co. Ltd.

Według badania waszyngtońskiej organizacji Good Jobs First koncern Nissan otrzymał ok. 1,8 mld dolarów dotacji z programów federalnych i stanowych w okresie 2010-2013 – co uplasowało go wśród 10 najbardziej dotowanych firm w USA.

W 2014 roku firma wyprodukowała niemal 5,1 mln pojazdów, co było najlepszym wynikiem w jej historii.

Edytuj

NFSU2Nissan350ZStock.jpg

Nissan 350Z w Need for Speed Underground 2

Więcej z Fandomu

Losowa wiki