FANDOM

SEAT (Sociedad Española de Automóviles de Turismo (pl. Hiszpańskie Towarzystwo Samochodów Osobowych) – hiszpańskie przedsiębiorstwoprodukujące samochody osobowe, obecnie należąca do grupy Volkswagena.

Historia przedsiębiorstwa Edytuj

Przedsiębiorstwo SEAT powstało 9 maja 1950 roku. Założycielami spółki byli: Narodowy Instytut Przemysłu (51%), korporacja sześciu banków (42%) oraz FIAT (7%). To właśnie FIAT udzielił licencji na swój pierwszy opracowany po II wojnie światowej model noszący oznaczenie 1400. Jego produkcja pod nazwą SEAT 1400 ruszyła w 1953 roku w fabryce w Barcelonie. W 1957 roku uruchomiono produkcję drugiego modelu licencyjnego – słynnego niewielkiego modelu 600. Przez lata SEAT rozwijał się, przechodził liczne modyfikacje, wprowadzał nowe modele, unowocześniał zakłady produkcyjne, zwiększając liczbę montowanych samochodów i obroty firmy. W 1980 roku FIAT sprzedał swoje udziały Narodowemu Instytutowi Przemysłu. Pozwoliło to SEAT-owi stać się pierwszym, całkowicie hiszpańskim producentem samochodów.

W roku 1986 koncern Volkswagena zakupił 51% udziałów w spółce, przejmując nad nią kontrolę. Udziały te zostały powiększone w krótkim czasie do 79%, by w latach 90. wzrosnąć do 99,99%. Początek lat dziewięćdziesiątych to okres burzliwego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego, który stanął na trzecim miejscu pod względem wielkości w Europie.

W 1990 roku nazwa Sociedad Española de Automóviles de Turismo S.A. zostaje zmieniona na SEAT S.A. Po 12 latach kończy się produkcja SEAT-a Marabella. Łącznie wyprodukowano go w ilości 600 000 sztuk. Finał produkcji modelu Marabella to równocześnie koniec produkcji w fabryce w Zona Franca, która była dotychczas głównym miejscem wytwarzania naszych pojazdów.

W 2002 roku SEAT dołącza do Audi i Lamborghini w Grupie Marek Audi w ramach nowo zorganizowanej Grupy Volkswagen. W 2006 roku SEAT otwiera swoją główną siedzibę w Martorell w pobliżu Barcelony, a nowym prezesem firmy zostaje Erich Schmitt. 2007 rok to początek sieci placówek SEAT Service, które odpowiadają za globalnie standaryzowaną i coraz bardziej przyjazną dla Klientów obsługę techniczną oraz naprawy samochodów.  Równolegle działalność rozpoczyna Centrum Rozwoju Prototypów (PCD) – wyspecjalizowany dział, który zajmuje się wirtualnymi i fizycznymi etapami rozwoju prototypów samochodów. W Martorell swoją działalność inauguruje także Centrum Projektowe SEAT-a (SDC) – jedna z najbardziej nowoczesnych i funkcjonalnych placówek na świecie, która ma kluczowe znaczenie dla ambitnych projektów przyszłych modeli SEAT-a. We wrześniu 2009 roku, James Muir zostaje mianowany Prezesem Zarządu firmy SEAT. Jego bogate doświadczenie i doskonała znajomość branży motoryzacyjnej ma kluczowe znaczenie dla rozpoczęcia nowego rozdziału w historii hiszpańskiej marki. Od 1 października 2012 roku Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. 1 jest oficjalnym importerem marki SEAT w Polsce. Spółka prowadzi dystrybucję nowych samochodów, części zamiennych i akcesoriów we współpracy z sieciami dealerskimi i serwisami na terenie kraju. W 2013 roku Iberia Motor Company S.A. (IMC SA), zakończył, 20-letnią współpracę z hiszpańskim producentem pozostającym w grupie Volkswagena na rynku polskim. Od maja 2013 roku stanowisko prezesa firmy SEAT zajmuje Jürgen Stackmann, natomiast dyrektorem marki Seat w Volkswagen Group Polska jest Tomasz Życki.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki