FANDOM

FanmadeIcon Ta strona opisuje fanowską książkę opartą na serii Need for Speed.

The Most Wanted: Powrót do Rockport (ang. The Most Wanted: Return to Rockport) – książka autorstwa Andreasa Lansky'ego[3] wydana w Stanach Zjednoczonych wiosną 2007 roku będąca bezpośrednią kontynuacją historii z gier Need for Speed: Most Wanted (2005) oraz Need for Speed: Carbon.

W Polsce pierwsze wzmianki o jej istnieniu pojawiły się w 2014 roku.[4] Oba tomy zostały przetłumaczony oraz za pozwoleniem autora wydany w Polsce przez Karolinę "Melorę" Marchewkę w lipcu 2015 roku (tom I) oraz w sierpniu 2016 roku (tom II). Na przełomie lipca i sierpnia 2017 roku ma się ukazać tom III.

Fabuła Edytuj

Książka jest kontynuacją przygód głównego bohatera gier Need for Speed: Most Wanted (2005) oraz Need for Speed: Carbon (2006). Thomas, biorący udział w nielegalnych wyścigach samochodowych, pokonuje swojego dawnego szefa i jednocześnie największego rywala. Po tym wydarzeniu decyduje się na tytułowy powrót do Rockport - miasta, w którym zdobył miano Najbardziej Poszukiwanego kierowcy na tzw. Czarnej Liście. Początkowo plany krzyżuje mu poważny wypadek, jednak kilka tygodni później osiąga swój cel. W Rockport spotyka Mię - dziewczynę, w której od początku znajomości jest zakochany. Niedługo potem na horyzoncie pojawiają się również Razor, Toru Sato i Ronald McCrea. Proponują głównemu bohaterowi współpracę polegającą na założeniu wspólnego zespołu wyścigowego. Ze względu na dawne relacje, Thomas i Mia mają do nich ograniczone zaufanie. Wraz z coraz szybszym rozwojem zespołu, przyłączają się do niego nowi kierowcy. W Rockport pojawia się również Nikki - była dziewczyna Thomasa.

Tom I Edytuj

Pierwszy tom książki koncentruje się wokół planu stworzenia zespołu, który w niedługim czasie będzie zdolny do rywalizacji z innymi organizacjami wyścigowymi, a także do zajęcia czołowych pozycji na nowej Czarnej Liście.

„Thomas jest kierowcą biorącym udział w nielegalnych wyścigach samochodowych. Po pokonaniu swojego dawnego rywala, wraca do miasta Rockport, gdzie dwa lata wcześniej był na szczycie stworzonej przez policję Czarnej Listy najbardziej poszukiwanych kierowców wyścigowych. Teraz chce przywrócić do życia dawny system rywalizacji między wyścigowcami i ma nadzieję, że to jego zespół będzie rozdawał karty w tej grze”— oficjalny opis I tomu książki znajdujący się na jej okładce oraz na stronie internetowej promującej książkę.[5]

Tom II Edytuj

„Policja ponownie stworzyła Czarną Listę najbardziej poszukiwanych kierowców wyścigowych. Niebawem na jej szczycie znalazł się Thomas, a większość pozostałych pozycji została zajęta przez członków jego zespołu. Teraz celem Smoków stało się podbicie znacznie obszerniejszej – ogólnokalifornijskiej Czarnej Listy.”— oficjalny opis II tomu książki znajdujący się na jej okładce.[6]

Postacie występujące w książce Edytuj

Znane z gier:

Pojawiające się po raz pierwszy w książce:

  • Kate Milewski (zapisywane również jako Mileski) - wraz z rozpoczęciem akcji książki ma 15 lat, jej pełne nazwisko to Katarzyna Milewska, uczennica prestiżowego liceum astronomicznego, wyścigowiec
  • Brian Stamford - przyjaciel Kate, uczeń tego samego liceum
  • Jack Lindson - przyjaciel Kate, uczeń tego samego liceum
  • Jessica Turner - dobra koleżanka Kate, uczennica tego samego liceum
  • Christopher Harrison - pojawia się dopiero w 10 rozdziale I tomu, nowy znajomy Kate
  • Susan Roseville - młoda nauczycielka matematyki i wychowawczyni klasy Kate
  • Frankie Bonds - wyścigowiec, dawny członek Czarnej Listy
  • Cody Antinerra - wyścigowiec, lider zespołu Scorpions, dobry znajomy Thomasa
  • Antoine Envahisseur - wyścigowiec, lider nowego, bezimiennego zespołu ścigającego się na terenie Palmont i San Juan
  • Alberto i Carlo de Silva - bliźniacy, wyścigowcy pochodzący i ścigający się głównie w San Pedro

Rozdziały zawarte w książkach Edytuj

Tom I Edytuj

  1. Palmont
  2. Witaj ponownie (Welcome Back)
  3. Starzy znajomi (The Old Friends)
  4. Powrót na ulice Rockport (Return To The Rockport's Streets)
  5. Silny team potrzebuje dobrych kierowców (Powerful Team Needs Powerful Drivers)
  6. Trójkąty (Triangles)
  7. Smoki (Dragons)
  8. Pierwszy na Czarnej Liście (First On The Blacklist)
  9. Kwestia Czasu (Matter Of Time)
  10. Wciąż może być jeszcze gorzej (Still Could Be Even Worse)

Tom II Edytuj

  1. Stojąc po właściwej stronie (Being On The Right Side)
  2. Stojąc po właściwej stronie (część II) (Being On The Right Side - part II)
  3. W tarapatach (In Trouble)
  4. Cud (Miracle)
  5. I wszystko jasne (All Is Settled)
  6. Na odwrót (Inversion)
  7. W ukryciu (In Hiding)
  8. Oszukać i wprowadzić w błąd (Deceive And Mislead)
  9. Zwabieni (Lured In)
  10. To jest to, co nazywaliśmy Czarną Listą (This Is What We Called A Blacklist)

Tom III Edytuj

  1. Szczerość odpowiednio wykorzystana (Honesty Well Used)
  2. Pechowe powroty (Unfortunate Returns)
  3. Ślepy zaułek (Dead End)

Czas i miejsce akcji Edytuj

Miejscem akcji są Stany Zjednoczone lat 2006-2007. Najważniejszymi lokalizacjami są:

  • Palmont City - nieduże miasto położone na północ od Santa Fe w stanie Nowy Meksyk.
  • Rockport - portowe miasto umiejscowione w okolicach Long Beach niedaleko Los Angeles w Kalifornii.
  • Los Angeles.
  • San Pedro - miasto położone na południe od Los Angeles.
  • Wilmington - miasto znajdujące się pomiędzy San Pedro a Long Beach
  • Los Alamitos - małe miasto znajdujące się na północny wschód od Long Beach.

Polska edycja wobec amerykańskiego oryginału Edytuj

Podział na części Edytuj

Polska edycja książki różni się nieco od oryginału. Przede wszystkim liczbą tomów, na które cała powieść została podzielona. Amerykański oryginał liczy sobie dwie części. W Polsce natomiast, ze względu na większą ilość tekstu po przeprowadzeniu tłumaczenia, twórcy postanowili wydzielić trzy części. Długość tekstu nie jest jednak różna od oryginału tylko ze względu na większą obszerność języka polskiego w piśmie, lecz również ze względu na uzupełnienia treści, na które autor zdecydował się dopiero teraz. Innymi słowy - polska wersja książki jest edycją rozszerzoną, gdyż posiada treści, których nie ma w wydanym w 2007 roku oryginale.

Projekt graficzny okładki Edytuj

Kolejną rzeczą, która różni obie wersje jest oprawa graficzna. W przypadku oryginału oba tomy zostały opatrzone tą samą okładką. W Polsce natomiast czytelnicy zadecydowali, że I tom zdobić będzie zwycięski projekt Radosława Michała Krawczaka[7] wybrany w konkursie na oficjalnej stronie internetowej książki. W przypadku II tomu polskiej edycji autor podjął decyzję o wykorzystaniu motywu z oryginalnej amerykańskiej okładki. Co do III tomu, żadne informacje nie zostały na razie podane.

Miejsce, czas i sposób wydania Edytuj

W przypadku wersji amerykańskiej, książka została wydana w Los Angeles w Kalifornii w 2007 roku przez samego autora przy wsparciu jego dawnych współpracowników ze studia EA Black Box pod nazwą wydawniczą MacPherson[8]. W Polsce pierwszy tom książki wydany został przez Karolinę Marchewkę za pozwoleniem autora w 2015 roku, ponownie pod nazwą wydawniczą MacPherson.

Pierwotny tytuł książki Edytuj

Jako autor fabuł poprzedzających książkę, Andreas Lansky postanowił opatrzyć ją tytułem, który jednoznacznie wskazywałby na bezpośrednie powiązanie fabularne z jego poprzednimi dziełami. Dlatego właśnie w USA książka ta była znana jako „Need for Speed: Most Wanteds - Rockport’s Streets”[9]. Niedługo potem, ze względu na brak porozumienia z EA w kwestii wykorzystywania frazy "Need for Speed", została ona usunięta z tytułu. W późniejszym czasie dokonywane były kolejne jego modyfikacje. Ostatecznie książka znana jest pod tytułem "The Most Wanted: Return to Rockport".

Dzieło fanowskie czy oficjalna kontynuacja Edytuj

Mimo iż Andreas Lansky jest odpowiedzialny za scenariusze do Need for Speed: Most Wanted oraz Need for Speed: Carbon, Electronic Arts nigdy nie wspierało promocji jego książki. Z tego właśnie powodu można uznać, że "The Most Wanted: Powrót do Rockport" to jedynie dzieło fanowskie.

Z drugiej strony trzeba jednak zauważyć, że książka powstała przy pomocy, a następnie była również promowana przez pracowników studio Black Box[8], które było bezpośrednim twórcą wspomnianych wyżej gier. Zatem z tego punktu widzenia można uznać, że książka jest oficjalną kontynuacją historii kierowcy znanego nam z Rockport oraz Palmont.

Kilka słów o samym autorze Edytuj

  • Andreas Lansky był/wciąż jest (!) scenarzystą i reżyserem filmów krótko-metrażowych oraz reklam i filmów dokumentalnych.[10]
  • Scenariusze do Need for Speed: Most Wanted oraz Need for Speed: Carbon stworzył pod pseudonimem Andrew McPherson[10].
  • Do pracy w Black Box zaprosił go jeden z ówczesnych producentów Need for Speed: Most Wanted - Marc De Vellis[10].
  • Andreas Lansky wydał książkę w liczbie 1000 papierowych egzemplarzy, które sprzedane zostały w ciągu kilku godzin od rozpoczęcia sprzedaży[10].
  • Jest również głównym scenarzystą Need for Speed: Undercover oraz Need for Speed: The Run[10].

Przypisy Edytuj

  1. http://alpha.bn.org.pl/search~S5*pol/?searchtype=i&searcharg=978-83-94-2783-1-1
  3. http://nfszone.pl/articles.php?article_id=351
  5. http://mostwantedbooks.pl/showthread.php?tid=103
  6. "The Most Wanted: Powrót do Rockport", Andreas Lansky, przekł. Karolina Marchewka, wyd. MacPherson, Kraków, 2016, tylna część okładki, ISBN: 978-83-942783-2-8
  7. "The Most Wanted: Powrót do Rockport", Andreas Lansky, przekł. Karolina Marchewka, wyd. MacPherson, Kraków, 2015, str. 339, ISBN: 978-83-942783-1-1
  8. 8,0 8,1 "The Most Wanted: Powrót do Rockport", Andreas Lansky, przekł. Karolina Marchewka, wyd. MacPherson, Kraków, 2015, str. 5, ISBN: 978-83-942783-1-1
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 10,4 http://mostwantedbooks.pl/showthread.php?tid=52

Więcej z Fandomu

Losowa wiki