FANDOM

Toyota (logo).png

Toyota – marka samochodów, produkowanych przez japoński koncern Toyota Motor Corporation (jap. トヨタ自動車株式会社) – firmę zajmującą pod względem obrotów 14. miejsce w świecie (wg stanu na styczeń 2014) i zatrudniającą ponad 333 tys. pracowników (wg stanu na rok 2013). W lipcu 2012 r. liczba pojazdów wyprodukowanych przez Toyotę przekroczyła 200 milionów.

Historia Edytuj

Firma Toyota została założona przez Sakichiego Toyodę w roku 1918 ( Toyoda Spinning and Weaving Co. Ltd.), a później dalej rozwijana przez jego syna, Ki'ichirō Toyodę. Na początku swojego istnienia produkowała krosna przędzalnicze (początek działalności datuje się na 1885 rok). Jednak już w 1933 r. powstał dział mający zajmować się produkcją samochodów. W 1935 powstał prototyp Toyota A1, a w roku 1936 rozpoczęła się produkcja modelu Toyota AA.

Po wojnie wznowiono produkcję już w 1947. W 1951 powstał prototyp Toyota BJ, inspirowany konstrukcją Jeepa MB, dając początek serii Land Cruiser.

W 1966 pojawiła się pierwsza generacja Corolli, najpopularniejszego modelu firmy.

W 1997 roku do sprzedaży wprowadzono model Prius – pierwszy w świecie masowo produkowany samochód osobowy z napędem hybrydowym.

W 2009 Toyota, wspólnie z Astonem Martinem, stworzyła limitowaną serię iQ, produkowaną pod marką Aston Martin, projekt nosił nazwę Cygnet.

W 2014 Toyota prowadziła do sprzedaży w Japonii model Mirai, pierwszy seryjny samochód na wodorowe ogniwa paliwowe. Auto wejdzie do sprzedaży w Niemczech, Danii, Wielkiej Brytanii i USA we wrześniu 2015 roku.

W Polsce koncern jest reprezentowany przez Toyota Motor Poland, oficjalnego dystrybutora samochodów i części zamiennych.

W Polsce powstały dwie fabryki koncernu Toyota:

  • Toyota Motor Manufacturing Poland - Fabryka Skrzyń Biegów i Silników Benzynowych w Wałbrzychu
  • Toyota Motor Industries Poland - Fabryka Silników Diesla w Jelczu-Laskowicach k. Wrocławia.

Wg raportu Best Global Brands 2015 firmy Interbrand znak handlowy Toyoty warty jest obecnie 49 mld dolarów. To najlepszy wynik spośród wszystkich firm motoryzacyjnych i 6. najlepszy wśród wszystkich globalnych marek na świecie.

Do 2020 roku Toyota jest sponsorem Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego i Międzynarodowego Komitetu Paraolimpijskiego.

Edytuj

NFSMWToyotaSupraStock.jpg

Toyota Supra w Need for Speed Most Wanted

NFSU2ToyotaCorollaGTSStock.jpg

Toyota Corolla GT-S w Need for Speed Underground 2

NFSU2ToyotaCelicaGTSStock.jpg

Toyota Celica GT-S w Need for Speed Underground 2

Więcej z Fandomu

Losowa wiki